Amazon indsigt
Jeff Bezos startede Amazon som en online boghandel i 1994. I 2022 nåede virksomheden en omsætning på 514 mia. USD, havde 1,5 mio. medarbejdere og en markedsværdi på over 1000 mia. USD, svarende til over 6500 mia. DKK. Til sammenligning var Danmarks BNP i 2021 på ca. 2500 mia. DKK.
Der kunne tilføjes et væld af næsten ubegribelige fakta om Amazon til listen. Den korte version er, at Amazon er en magtfaktor indenfor alt fra retail til logistik, cloud computing og streaming. I de seneste par år er Amazon desuden blevet en stor og effektiv markedsføringskanal med muligheder for branding på linje med Google og Facebook.
Derfor er der god grund til, at begrebet ’to get Amazoned’ har fundet vej til direktionsgangen i mange større virksomheder. Amazon går nemlig efter hele værdikæden og alle virksomheder risikerer at blive ’Amazoned’ hvis ikke de tilpasser sig.
Kunden i centrum
Den primære årsag til Amazon’s succes i retail er et 100% fokus på kundeoplevelsen. Amazon’s ambition har altid været ‘to be Earth’s most customer-centric company’. Vi forstår det ikke rigtigt i Danmark hvor Amazon ikke er til stede, men på Amazon’s hovedmarkeder leverer de en kundeoplevelse, som er uovertruffen ogderfor er kundeloyaliteten ekstremt høj.
Hvilke forbrugere er på Amazon?
Det estimeres at 80% af alle amerikanske og 50% af alle tyske husholdninger er aktive Amazon brugere og andelen vokser hvert år. Brugergruppen på Amazon er altså meget bred og spænder formentlig over de fleste forbrugertyper der findes, som dog har det fællestræk at de handler online.
Amazon Prime
Et medlemsprogram, hvor forbrugerne betaler for at være med. Over 150 mio. amerikanere og mindst 50 mio. europæere er Prime medlemmer, som foruden det høje serviceniveau får gratis levering, særlige medlemstilbud og adgang til streaming tjenester med indhold, der efterhånden matcher Netflix, Spotify etc. Prime giver Amazon en ’stickyness’ som er svær at slå, fordi der hele tiden bliver tilført mere værdi til medlemskabet. Derfor vokser medlemsbasen støt, og med Amazon Video er tilgangen accelereret, fordi kvaliteten af deres streaming tjeneste er så høj, at den i sig selv er grund nok til at blive medlem.
Hvilke brands er på Amazon?
Ved første øjekast kan Amazon fremstå uoverskuelig og rodet og som en salgskanal domineret af relativt billige varer. Der er mange billige varer til salg, men
Risici og muligheder i et dansk perspektiv
Med 1,9% af alle internethandler i Danmark, er Amazon ifølge en undersøgelse fra FDIH (2021), den netbutik, som næst oftest benyttes af personer i Danmark. Det er vel at mærke uden en dansk tilstedeværelse.
I Tyskland, England og USA er Amazon’s markedsandel på op mod 40% af al e-commerce. Samme vej går det i Frankrig, Italien, Spanien og alle øvrige landemarkeder hvor Amazon er til stede.
Risikoen fra et dansk perspektiv er åbenlys: hvis Amazon kan snuppe 40% af al online retail i Tyskland og England, kan de formentlig også gøre det i Danmark.
Mulighederne burde være lige så åbenlyse: med en markedsandel på op mod 40% af al ecommerce på de største markeder i Europa og i USA, er Amazon den største ekspansionsmulighed for virksomheder, der ikke allerede er i fuld gang. Risikoen er tilsvarende, at konkurrenterne rykker først og opnår en position på Amazon, som kan blive svær at indhente.
Læs mere om Amazon
Det er værd at bruge en halv time på https://www.aboutamazon.com/about-us for at få et indblik i boghandlen, der blev en global spiller indenfor alt fra retail til logistik, cloud computing og media. Vil man i dybden og forstå den grundlæggende tilgang, som har drevet Amazon så vidt, kan bogen ”The Everything Store: Jeff Bezos and the Age of Amazon” varmt anbefales. Den er i øvrigt tilgængelig som lydbog på Audible, der er verdens suverænt største lydbogsplatform ejet af Amazon.