Vi har udviklet en proces, som kvalitetssikrer udbyttet af de forskellige faser. På den måde reduceres risikoen for kostbare overraskelser, som en uigennemtænkt tilgang til Amazon kan medføre.
Proces
Fase 1 - Fundamentet
Analyse & strategisk fit
Scoping af strategi
Oprettelse & opsætning
Fase 2 - Salgsrejsen
Indholds-optimering
Markedsføring
Integration & rapportering
Bliv klogere på processen, og hvad den indebærer, nedenfor.
Fase 1 - Fundamentet
Vi hjælper virksomheder med at tage stilling til Amazon og forkorter vejen til at høste potentialet. Forkerte valg koster dyrt på Amazon, så vores primære succeskriterie er at sende jer i den rigtige retning fra start. Derfor er facilitering af strategiske overvejelser en kerneydelse, vi lægger stor vægt på.
Analyse & strategisk fit
Vores strategiproces tager afsæt i virksomhedens overordnede strategi og vision i forhold til at afdække den rolle Amazon skal spille, hvorfor og hvordan.
Målsætning | Delprocesser | Tidsplan
Eksisterende strategi | Konkurrentadfærd | Amazon readiness
-
Rollen, som Amazon kan spille, er vidt forskellig fra virksomhed til virksomhed og hvad rollerne kræver, er lige så forskellige. Den indledende afdækning af strategisk fit er derfor essentiel og sikrer samtidig, at relevante interessenter forstår implikationerne af at gå i gang med Amazon. Processen foregår typisk i samarbejde med direktionen, hvor sigtet er at klæde direktionen på til at præsentere en anbefaling for bestyrelsen.
Scoping af strategi
Uanset hvilken rolle, Amazon skal spille, er der en minimumsproces, virksomheden skal igennem. I scoping fasen afdækker vi hvilke skridt, der skal tages, for at Amazon får den ønskede rolle.
-
Handler det primært om brand beskyttelse og at undgå, at brandet lider skade på Amazon? Eller skal Amazon være en ny, betydelig salgs- og marketingkanal? Hvor hurtigt skal målsætningen nås?
Seabird kan hjælpe hele vejen, men afhængigt af målsætning, ressourcer og ønsker til in/outsourcing, er der elementer, som virksomheden med fordel selv kan stå for. I scopingfasen foreslår vi en ansvarsfordeling og en plan for hvordan virksomheden bliver selvkørende, såfremt det er ønskeligt.
Oprettelse & opsætning
Amazon konto | IPR | Brand store | Product listing
Et engagement med Amazon kræver kontooprettelse med registrering af IP-rettigheder og meget andet. Det er uoverskuelig og tidskrævende praktik, som vi gør nemt.
-
Ethvert engagement med Amazon kræver kontooprettelse hos Amazon med registrering af IP-rettigheder, brugeropsætning, opsætning af brand store, oprettelse af produktsider etc. Omfanget af opsætning varierer enormt. Er målet primært brandbeskyttelse er det et relativt afgrænset projekt, der kræver begrænset løbende opfølgning. Skal Amazon være en ny, betydelig salgs- og marketingkanal er det en rejse, som aldrig slutter, fordi mulighederne og potentialet på Amazon er så mange og under konstant udvikling. Vi understøtter hele processen og klæder virksomheden på til at løfte de processer, som ønskes insourcet på sigt.
FASE 2 - Salgsrejsen
Når retningen er lagt, kan vi løfte projektet fra A-Z eller hjælpe jeres team i gang. Oftest anbefaler vi en hybrid, så virksomhedens styrker og vores specialistviden går hånd i hånd. Kombinationen af strategisk indsigt samt brand- og kommunikationsforståelse sikrer vores kunder en tilgang, der tilgodeser brandhensyn og salgssucces. Vores team af internationale specialister gør, at vi eksekverer på tværs af alle Amazon-markeder, uanset projektets størrelse.
Indholdsoptimering
Content tilpasning | Søgeordsoptimering | A+ content
Indhold i bredeste forstand er afgørende for salg og markedsføring på Amazon. Vi afdækker hvilke aktiver, virksomheden har, hvad der mangler og hvordan salgs- og brandinghensyn balanceres.
-
Søgeord, produktbeskrivelser, billeder og video er blot et udpluk af det indhold, som skal bruges for at drive salg og markedsføring på Amazon. Indholdsoptimering kræver forståelse af, hvad der driver kundernes adfærd. Lige så vigtigt er forståelsen for virksomhedens brand og hvordan det skal fremstå, så Amazon ikke alene bliver en salgskanal, men en effektiv brandingkanal. Indholdsoptimering kræver kontinuerlig tilpasning til Amazon’s algoritmer og søgefunktioner. Med den rette strategi og tilgang opnås en stærk tilstedeværelse og salg.
Markedsføring
Marketingplan | Kampagnestruktur | Søgeordsoptimering | Creatives produktion
Amazon tilbyder et væld af markedsføringsmuligheder. Vi definerer en plan for Amazon, med udgangspunkt i virksomhedens overordnede marketingplan, så salg og brand understøttes samtidigt.
-
Elementerne i en effektiv strategi for Amazon markedsføring er meget lig det, der kræves udenfor Amazon-universet, blot koblet med forståelse for de specifikke markedsførings-muligheder. Amazon tilbyder en række af disse, der driver salg og branding på samme tid.
De tre mest centrale er Amazon Storefront, Sponsored Products og Sponsored Brands. En Storefront er en brandhjemmeside på Amazon, som gør det muligt for brands at fremstå næsten så flot på, som på deres egen hjemmeside. En Storefront er essentiel for at understøtte brandoplevelsen og som landingside for markedsføring på Amazon. Sponsored Products er produktannoncer, der vises i søgeresultaterne - lidt a la Google. Sponsored Brands er display-annoncer i forskellige formater, herunder videoannoncer. De vises på Amazon og evt. på andre websites, der er tilknyttet Amazon.
Integration & Rapportering
Finance setup | Operations setup | EDI/API integration | Amazon BI + P&L
Et engagement med Amazon kræver kontooprettelse med registrering af IP-rettigheder og meget andet. Det er uoverskuelig og tidskrævende praktik, som vi gør nemt.
”Det bedste råd, vi kunne have fået, var at vælge en fokuseret, trinvis rejse på Amazon. Det ville have sparet os meget tid og mange penge – og gjort rejsen mod succes på
Amazon langt kortere”
- Bjørn Krøyer, CEO GripGrab